maandag 25 januari 2010

Capaciteit zeerederijen daalt







De capaciteit van de twintigste grootste intercontinentaal opererende containerrederijen is vorig jaar met 2,4% afgenomen. De vlootomvang van de rederijen steeg weliswaar met 1,6%, maar door het opleggen van schepen daalde de capaciteit.

Het marktaandeel van de twintig grootste containerrederijen daalde in 2009 van 81,6% naar 79,2%. Volgens Alphaliner, het in maritiem vervoer van containers gespecialiseerde Franse adviesbureau, hadden de twintig grootste containervervoerders op 1 januari 2010 voor 743.000 teu aan schepen opgelegd, tegen 328.000 teu een jaar eerder. In totaal ligt nu 6,9% van de containervloot stil.
Maersk Line bleef in 2009 veruit de grootste containervervoerder, met een capaciteit van 2.045.183 teu. Het marktaandeel van Maersk daalde echter wel van 15,6 naar 15%. De in Genève gevestigde Mediterranean Shipping Co bleef de tweede containervervoerder, met een capaciteit van 1.488.196 teu en een marktaandeel van 10,9%. CMA CGM uit Frankrijk bleef derde met een capaciteit van 1.031.303 teu en een marktaandeel van 7,6%. De Evergreen Line hield, met 559.023 teu en een marktaandeel van 4,1%, de vierde plaats vast.
APL (543.609 teu, 4,0%), onderdeel van Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore, steeg in 2009 van de zevende naar de vijfde plaats, daarbij het Duitse Hapag-Lloyd (458.176 teu, 3,4%) en het Chinese Cosco Container Line (453,876 teu, 3,3%) passerend. CSCL (450.337 teu, 3,3%) bleef achtste. Hanjin (434.852 teu, 3,2%) uit Zuid-Korea steeg van de elfde naar de negende plaats. Het Japanse Nippon Yusen Kaisha (NYK) bezet met 407.300 teu en een marktaandeel van 3,0% de tiende plaats. In totaal zijn er in dit marktsegment 5.892 containerschepen actief, met een capaciteit van 13.642.270 teu. De capaciteit van de twintig grootste rederijen bedraagt 10,81 miljoen teu. (HH)

(Bron: Schuttevaer.nl)

Geen opmerkingen: