vrijdag 1 december 2006

De expediteur, de manager van de logistieke keten


Wie goederen internationaal wil laten vervoeren, wil er zeker van zijn dat zij in dezelfde goede staat de plaats van bestemming bereiken. Daarbij komt meer kijken dan men denkt. De expediteur als logistieke dienstverlener is de deskundige die dit op zich kan nemen voor zijn opdrachtgever uit handel en industrie. Hij lost logistieke problemen op en kent de ondoorzichtige vervoersmarkt. Vele factoren spelen een rol bij het zoeken naar de meest optimale logistieke oplossingen voor het vervoer van goederen. Vervoersmodaliteit, snelheid, soort goederen, plaats van vertrek, bestemming, handels- en douanevoorschriften, kosten enz., kunnen tevens bepalend zijn voor de vraag of een product op de wereldmarkt kan concurreren met andere producten.

De expediteur opereert al jaren met succes in de internationale logistieke markt als een spin in het web. Hij sluit vervoersovereenkomsten met vervoerders ten behoeve van zijn opdrachtgever/verlader die zijn goederen vervoerd wil hebben. Hij is daarbij onafhankelijk. De kracht van de expediteur is zijn kennis en kunde van de complexe vervoersmarkt. Vele specialisaties kent de expeditiesector die hun eigen deskundigheid vragen.

Maersk Lines voorziet verlies van 600 miljoen dollar


Maersk Lines, de containerrederij van A.P. Moller-Maersk, voorziet dit jaar in de lijnvaart een verlies van 600 miljoen Amerikaanse dollar, zo'n 450 miljoen euro. Vorig jaar werd nog 1,3 miljard dollar winst behaald. Het verlies is toe te schrijven aan lagere vrachtinkomsten en duurdere brandstof.

In de eerste negen maanden van dit jaar zag Maersk de inkomsten uit vracht 6 procent dalen. De reder betaalde ruim een derde meer aan bunkers. De transportvolumes ontwikkelen zich gunstig. In de tweede helft van dit jaar verwacht Maersk een volumegroei van 10 procent.

De gehele groep denkt dit jaar 2,8 miljard dollar winst te behalen. Dat is eveneens iets minder dan vorig jaar. Overigens vallen de kosten van integratie van het overgenomen P&O Nedlloyd mee. Ze waren op 180 miljoen dollar begroot, maar blijven daar onder.