woensdag 24 oktober 2007

Maak van een container uw droomhuis

Extra Chinadienst voor Amsterdam


De Grand Alliance maakt zich klaar om een vijfde wekelijkse dienst te starten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Begin volgende maand vertrekken de eerste schepen in China en Singapore naar Amsterdam, de enige aanloophaven in de Benelux.

De eerste afvaart staat gepland met de NYK Kai (3.808 teu) op 6 november uit Shanghai. Het schip wordt op 2 december in Amsterdam verwacht.

Hapag-Lloyd, NYK Line, OOCL en MISC Berhad kunnen de nieuwe EU5 beginnen omdat ze op andere routes nieuwe schepen in de vaart nemen. Een doorschuifoperatie in de alliantievloot stelt de partners in staat om vijf NYK-schepen met een capaciteit van 2.829 tot 3.821 teu vrij te maken voor de EU5.

Hoewel de alliantie de start van de nieuwe loop nog officieel moet bekend maken, is nu al duidelijk dat de Europese rotatie wordt beperkt tot Amsterdam (eerste loshaven), Hamburg en Le Havre. In Aziƫ worden achtereenvolgens Shanghai, Ningbo, Xiamen, Shekou en Singapore rechtstreeks bediend.

Voor Amsterdam is deze dienst al de derde loop die alliantiepartner NYK naar zijn Ceres Terminal brengt. Ook de EU1 met de focus op Japan en de EU2 worden daar al behandeld.

Hoewel Rotterdam en Antwerpen niet geselecteerd werden als aanloophavens voor de EU5, mogen ook die twee dit jaar nog een extra China-dienst verwachten. ‘’K’’ Line en Yangming starten binnenkort immers een veertiendaagse AE3 Service, die in de loop van volgend jaar wekelijks wordt.

Yangming levert vier schepen van 4.031 tot 4.298 teu die in Qingdao, Xingang, Shanghai, Shekou en Singapore zullen laden. Loshavens zijn Thamesport, Antwerpen en Rotterdam.

(Bron: Nieuwsblad Transport)