maandag 1 oktober 2007

Grotere schepen voor APL


Rederij APL uit Singapore heeft de nieuwbouw APL France van 8.100 teu ingeschakeld in zijn China Europe Express Service (CEX) die Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian, Hong Kong, Singapore en Colombo met Southampton, Antwerpen en Bremerhaven verbindt.

De CEX-loop werd tot voor kort verzekerd door acht schepen van 5.016 tot 5.762 teu. APL had overigens nog geen schepen met een capaciteit van meer dan 6.000 teu in dienst.

De APL France werd ook niet door APL besteld, maar is eigenlijk de MOL Celebration van alliantiepartner MOL.

Die Japanse collega heeft acht schepen van 8.100 teu in aanbouw en zal die wellicht gebruiken om volgend jaar samen met APL tussen Europa en China een nieuwe loop te beginnen. In afwachting daarvan mag de MOL Celebration voor APL varen.

In het verleden stond APL weigerachtig tegenover de inzet van very large container ships (vlcs). In juli 2004 bestelde de rederij na lang aarzelen vier schepen van 6.400 teu, waarvan de eerste deze week als APL Norway in de vaart komt in de SCX-dienst tussen Zuid-China, Zeebrugge, Hamburg en Rotterdam.

Intussen heeft de rederij uit Singapore bij Hyundai Heavy Industries en Daewoo wel al acht schepen van 10.070 teu in aanbouw voor oplevering in 2011. De rederijtop gaf onlangs echter nog aan dat 10.000 teu voor haar het maximum is. APL volgt dus niet het voorbeeld van de meeste andere grote containerreders om tonnage van 13.000 teu te bestellen.

(Bron: Nieuwsblad Transport)