dinsdag 30 januari 2007

Smit begonnen met lossen Napoli-containers


Bergingsbedrijf Smit is zondag begonnen met het verwijderen van de containers op de MSC Napoli, het schip dat in de storm van 18 januari vastliep op de Engelse kust.

Het kraanschip Bigfoot 1 van Smit is langszij de Napoli gelegd. Met de Boa Barge 21 worden de geloste containers naar de haven van Portland gebracht.

Door het verwijderen van de containers wordt de druk op de romp van het schip verlicht. Smit lost eerst de containers aan de achterzijde van de Napoli.

De MSC Napoli had 2.318 containers aan boord, waarvan er 103 verloren zijn gegaan. 57 Ervan zijn terecht, naar de overige wordt gezocht door middel van sonarapparatuur.

In de containers zaten onder meer onderdelen van Volkswagen voor zijn fabriek in Zuid-Afrika. Die fabriek moet noodgedwongwen zijn productie verminderen.

Ook had de Napoli een grote partij nikkel aan boord. Doordat die niet beschikbaar is voor de markt, is de prijs van het metaal op de beurs fors gestegen.


(Bron: Nieuwsblad Transport)

MSC vaker naar St. Petersburg


MSC begint een zevende Baltische feederdienst. Dit wordt een wekelijkse dienst uit Bremerhaven naar Sint-Petersburg, Gdynia en Aarhus. In de nieuwe dienst worden de MSC Patricia van 925 teu en de MSC Maria van 1.438 teu ingezet.

De nieuwe dienst is al de derde die de Zwitserse rederij naar Sint-Petersburg stuurt. De Russische haven ontvangt ook al de eerste en derde loops, waarvan de schepen uit Antwerpen komen.

De start van de extra dienst gaat gepaard met een aantal verschuivingen in de andere loops. Zo verdwijnt Helsingborg als aanloophaven uit de eerste loop om plaats te maken voor een nieuwe aanloop van Tallin. Die Estse haven ontvangt voortaan twee schepen van MSC per week, want de tweede loop komt er al langer.

(Bron: Nieuwsblad Transport)
Helsingborg wordt als extra haven opgenomen in de vijfde loop die Denemarken en Zweden bedient. De zesde loop blijft ongewijzigd en focust op de Noorse havens Moss, Larvik en Kristiansand.