dinsdag 5 december 2006

Kitesurfen voor vrachtschepen


Volgend jaar steekt een vrachtschip zeilend de oceaan over.
De rederij Beluga Shipping in Bremen rust als eerste een vrachtschip uit met een reusachtige vlieger die naar verwachting een forse brandstofbesparing zal opleveren.

Windkracht
Aan boord van een zeilboot kreeg de Duitse uitvinder Stephan Wrage een aantal jaren geleden een lumineus idee; pas de enorme windkracht waar kitesurfers gebruik van maken toe op grote schepen.

"Ik houd van het snelle kitesurfen en vond zeilen maar een trage manier van voortbewegen. Ik vroeg me af hoe de windkracht waar kitesurfers gebruik van maken, ook voor schepen geƫxploiteerd kon worden," aldus Wrage tegenover persbureau Reuters.

Hij richtte de firma SkySails op en na jaren van voorbereidingen en succesvolle testen in de praktijk, krijgt zijn idee langzaam maar zeker voet aan de grond in de scheepswereld. Beluga Shipping stuurt begin volgend jaar zijn eerst schip met de uitvinding van Wrage de oceaan over. Indien de trip bevalt, zullen snel meerdere schepen volgen.

Automatisch systeem
Het idee van Wrage lijkt veel op een grotere uitgave van het kitesurfen. Net als de kitesurfer laat een schip zich voorttrekken door een vlieger. De afstand tot de vlieger is alleen een stuk groter, evenals de omvang van de vlieger.

Afhankelijk van de grootte van het schip heeft de vlieger een omvang van 160 tot we 5000 vierkante meter, die op grote hoogte de wind zal opvangen. De touwen van de vlieger zijn verbonden met een telescopische mast op de boeg van het schip. Het loslaten en weer ophalen van de vlieger voltrekt zich via een computergestuurd systeem waar geen mensenhand aan te pas komt.


Ecologisch voordeel
Volgens Wrage kan zijn aandrijfsysteem 10 tot 35 procent brandstof besparen. Onder optimale condities kan dit zelfs tot 50 procent oplopen. Dat is voor rederijen die de wereldzeeƫn bevaren in deze tijd met hoge dieselprijzen zeer aantrekkelijk.

De kosten voor dit systeem (die afhankelijk van de omvang naar schatting tussen de 500.000 en 2,5 miljoen euro zullen liggen) verdienen zich dus al varend weer terug. Bovendien koppelt de leverancier het economische voordeel aan het ecologische voordeel. Het systeem bespaart immers veel uitstoot van milieuvervuilende diesel en dat is met de komst van mogelijk nieuwe EU-restricties een groot pluspunt.

De uitvinder heeft dan ook hoge verwachtingen van SkySails. Zijn firma telt momenteel 33 personeelsleden. Voor 2007 denkt Wrage in totaal vier schepen te voorzien van zijn vliegers. Rond 2015 rekent Warge op 1500 'kitesurfende' vrachtschepen en zal zijn firma volgens de oprichter aan 800 mensen werk bieden.

(bron Nieuwsblad Transport)

Geen opmerkingen: